Sakarya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

Fevziye Köyü 500 Yıllık Su Değirmeni Turumuz 23 Haziran 2017

23 Haziran 2017'nin güzel bir akşamında yine her zaman ki gibi iftar öncesi küçük bir kaçamak yaptık Bu sefer ki durağımız şehir merkezine 17 km. mesafede Arifiye İlçesine bağlı Fevziye Köyünde içerisinde yer alan 300 yıllık hala aktif olarak faaliyet gösteren su değirmenini ve Ahmediye ile Adliye Köyü sınırları içerisinde yer alan Karıncalı Dede Türbesini ziyaret ettik.

İlk olarak Fevziye Köyüne gidiyoruz ki değirmen kapanmadan ziyaret edelim diye, çok şükür ki yetişiyoruz. 300 yıllık bu değirmen Fevziye Köyünün tam merkezinde meydanda yer alıyor. Toplu taşıma araçları da son durak olarak bu meydana geliyor. Minibüsten iner inmez değirmeni ziyaret edebiliyorsunuz.

Değirmen Akçay Deresinden gelen ufak bir dere yatağından gelen su ile asırlardın faaliyetine devam ediyor. Babadan oğla bu mesleği yıllardır yürütüyorlar. Etrafından gölgelikler içerisinde birde oturma yeri, arka kısmında ise devasa ağaç köklerinin içerisinden 4 metre civarında birde şelale akıyor.

Bir çuval una dönüşmesi 2 saati buluyor. Eski lezzetleri arayanların burayı ziyaret ederek un almalarını tavsiye ederim. Kilosu 4 TL idi. Mekan sahibinden müsaade alarak bu yıllara meydan okuyan değirmeni içeriden görerek fotoğraflıyoruz. Dükkan içerisinde eskilerin izlerini görmek mümkün. Su seviyesi yüksek olduğundan değirmenin alt kısmın tam anlamıyla göremedik ama, buradaki huzur ve sessizlik, doğallık bize yetti.

Birde bu meydanda yine ağaçların gölgesinde dere yatağına sıfır konumda birde tesis var. Tesisin bulunduğu alana giderek bu doğal ortamı yerinde görerek fotoğraflıyoruz. Adından da anlaşılacağı gibi devasa bir kayanın dibine mini otel misali tesis kurmuşlar. Mangal yapmak isteyenler, semaverde çay içmek isteyenler içinde oldukça uygun bir yer. Ramazan dolayısı ile kapalıydı ama Ramazandan sonra açılacaktır diye düşünüyorum.

Dere boyu onlarca patika yol vardı. Bazı yollar ise iç kısımlara doğru bir çok şelaleye gidiyordu. Zamanımız dar olduğu için bu şelalelere gidemedik ama uygun bir zamanda inşallah bu şelaleleri sizlere sunacağız.

Meydanda camii ve bakkalda mevcut. Özellikle caminin yapısı beni çok büyüledi. Minaresinin süslemeleri ve kubbe yapısı adeta işçilik sanatını ve tarihi gözler önüne seriyordu. İnşallah burada bir gün namaz kılmakta nasip olur. Unutmadan belirtmek isterim. Bu akan dere Akçay Deresi, Soğucak Yaylasının alt kısımlarına şehrin su ihtiyacını karşılamak adına devasa birde içme suyu barajı aktığı suydu. Baraj bittiğinde inşallah su sıkıntısı çekmeyeceğiz.

Çok vakit kaybetmeden bu güzel beldeden ayrılarak Karıncalı Dede Türbesine gidiyoruz. Karıncalı Dene Türbesine her sene en az 4-5 defa uğrarız ve dua eder hayır duası alırız. Bulunduğu konum itibariyle yüksek bir zirvede yer alır ve bütün çevreye de hakim bir noktadadır. Türbe için yönlendirme tabelası var ama ana yoldan bu tabelayı görmek çok zor.

Türbeye kadar asfalt yol mevcut. Oturmak için masa, içme suyu ve tuvalette mevcut. Namaz kılmak isteyenler içinde mescit var. Bulunduğu alanda, meyve ağaçları da yer alıyor. Ramazan ayı olmasaydı tadımlıkta olsa bu lezzetlerden tatmak isterdik. Duaların ardından buradan iftara yetişmek için ayrılıyoruz.

Kazasız belasız evin yolunu tutarken yolun karşı şeridinde Serkan Akıncı kardeşimizi görüyoruz, durmadan selamlaşıp yolumuza devam ediyoruz. Allah'ın selamı bizim için yeterli oldu, onunda selamını aldık. Allah kabul etsin. Nihayetinde ezana 10 dakika kala evin yolunu tutuyoruz.

Bu turda bana Emin Atik eşlik etti. Kendisine teşekkür ediyorum. Bir daha ki turlarda görüşmek dileğiyle